V praxi máme různé druhy krokových motorů. Základní princip pohybu krokových motorů je u všech druhů stejný, ale liší se především konstrukcí, způsobem, kterým realizují samotné otáčení, a samozřejmě také svými vlastnostmi.
Jako krokové motory s aktivním rotorem označujeme motory, jenž mají rotor tvořen permanentními magnety. Póly rotoru jsou tvořeny různým uspořádáním permanentních magnetů v rotoru. Princip pohybu je založen na působení magnetických sil.
Jejich výhodou oproti motorům s pasivním rotorem je to, že mají větší krouticí moment. Motory s aktivním rotorem také vytváří tzv. klidový moment, i když motor není napájen. Klidový moment je vytvářen permanentními magnety a zvyšuje sílu, která je zapotřebí pro pootočení rotoru ve chvíli, kdy motor není napájen.
Obecně má tento typ krokových motorů větší velikost kroků. Obvyklé velikosti kroku jsou ve stupních až v desítkách stupňů.
Krokové motory s pasivním rotorem jsou označovány jako reluktanční či reakční motory. Rotor i stator motoru jsou ve většině případů složeny z ocelových plechů. Plechy rotoru tvoří pólové nástavce. Stator má tří až pěti fázové buzení. Fáze statoru je tvořena nejčastěji dvěma protilehlými pólovými nástavci zapojenými do série. Princip pohybu je založen na změně reluktance (magnetického odporu).
Krokové motory s pasivním rotorem mají relativně malou velikost kroku. Obvyklé velikosti jsou od desetin stupně po jednotky stupňů.
Hybridní krokový motor je kombinací krokových motorů a aktivním a pasivním rotorem. Rotor je zde tvořen permanentním magnetem kruhového tvaru nasunutým na ose z nemagnetického materiálu. Na pólech magnetu jsou nasazeny rotorové nástavce z měkkého železa, které na sobě mají drážky (zuby). Rotorové nástavce musí být nasazeny tak, aby drážky jednoho rotorového nástavce byly proti zubům druhého.
Velikost kroku bývá obdobná jako u krokových motorů s pasivním jádrem.
Jedná se o krokové motory, jež nerealizují otáčivý pohyb, ale pohyb lineární. To znamená, že se motor může pohybovat dvěma směry v jedné ose. Princip je obdobný jako u krokových motorů s pasivním rotorem.