Nový obrázek používáme v případech, kdy začínáme kreslit nebo sestavovat obrázek z jiných díčích obrázků. Seznámení se s pracovní plochou je nutná podmínka pro další studium. Získáte přehled o množině nástrojů aplikace Corel Draw. Je dobré se naučit využívat uváděná zobrazení. Každé se hodí na něco jiného. Některé budete používat častěji, některé třebas dlouhou dobu nepoužijete. Jedním z charakteristik kvalitního grafického editoru je možnost užití vrstev. Ty zjednodušují různé pracovní postupy, poskytují mnohé tvůrčí postupy, nabízejí, mimo jiné, správu objektů možnosti různého uspořádání v obraze, změnu pořadí v rámci jedné vrstvy nebo v rámci více vrstev. Informace zde uváděné navazují na předcházející studijní článek. Pokud jste ho vynechali, vraťte se k němu. Skrývání vrstev a zamykání vrstev usnadňuje orientaci ve složitých kresbách. Skrývání vrstev a zamykání vrstev usnadňuje orientaci ve složitých kresbách. Skrývání vrstev a zamykání vrstev usnadňuje orientaci ve složitých kresbách. Všechny uváděné postupy tvoří základní množinu nezbytných dovedností, bez nichž se tvorba kvalitní grafiky těžko obejde. Téměř v každé kresbě je potřebné umět nastavit atributy výplně anebo obrysu. Zrcadlení, rotace, velikost a zkosení jsou transformace, které jsou s objekty často prováděny. Jejich zvládnutí je relativně jednoduché. Je vhodné naučit se vytváření duplikátů během prováděných transformací. Tvarování, kopírování a duplikování jsou další, často používané, postupy při vytváření komplexní grafiky. Slučováním, oříznutím a průnikem jednodušších objektů budete schopni vytvářet objekty složitější, které byste jinak obtížně kreslili. Používání kontejnerů nebývá časté, ale pro speciální typy obrázků je velmi výhodné. Do kontejneru je možné umísťovat i bitmapy, což se s oblibou používá. Naučit se slučovat a seskupovat objekty se určitě vyplatí. Úspora času je zřejmá. Zvládnout zarovnávání a rozmisťování objektů patří mezi velmi často požívané postupy. Přichytávání k vodicím linkám, mřížce a objektům se používá při tvorbě kreseb, kde zaleží na přesných pozicích či velikostech. Průhlednost objektů a další vektorové efekty jsou méně často využívány. Dejte si pozor na případy, kdy budete následné přenášet kresby so jiných aplikací (např. Adobe Flash). V některých případech může dojít ke změně vlastností. Zvládnout perspektivu a nakonec i vysunutí se vyplatí. Přechody se využívají méně, ale znalost jejich tvorby patří k všeobecným znalostem postupů používaných při tvorbě vektorové grafiky. Text v grafice je velmi důležitý objekt. Někdy je text hlavním objektem a grafika jen doplňkem. Text ve vektorové grafice má mnohé užití. Na výtvarný text je možno aplikovat mnoho efektů. Dozvíte se více o použití odstavcového textu v grafice. Hromadný tisk souborů ušetří mnoho času v případech tisku různých diplomů či osvědčení na jméno. Ale určitě i v jiných případech. Sami najdete užití ve vaší praxi. Klávesové zkratky, jak známo, urychlují práci. U většiny nových aplikací se s nimi snažím seznámit. Nelze je doporučit těm, kteří rádi pracují pomalu.
Dozvíte se, jaké máme možnosti při volbě vlastností nového obrázku. Seznámit se s pracovní plochou, orientovat se v různých objektech plochy. Vytvoříte si přehled o množině nástrojů; s některými budete dále podrobněji seznamováni. Seznámíte se s nejdůležitějšími zobrazeními, která jsou potřebná pro efektivní práci. Budete, jednoduchým způsobem, uvedeni do problematiky vrstev. Naučíte se uvažovat o využití vrstev, i když jste možná objekty kreslili jen na jednu vrstvu. Výhody použití více vrstev jsou nezpochybnitelné. Seznámíte se s různými typy vrstev. Ty jsou pak běžně dále používány. Naučíte se kreslit křivky pomocí různých nástrojů. Jsou to elementární postupy, bez nichž se téměř žádná tvorba kreseb neobejde. Seznámíte se s tím jak kreslit objekty počínaje obdélníkem, elipsou, mnohoúhelníkem. Dále jsou uváděny spirály a další objekty. Seznámíte se s prováděním výběrů a přesunů objektů a se změnou pořadí a základní úpravou objektů. Naučíte se určovat atributy výplní a obrysů objektů vektorové grafiky. Seznámíte se s tím jak provádět transformaci objektů. Mezi hlavní patří zrcadlení, rotace, velikost a zkosení. Seznámíte se s tím, jak objekty tvarovat, kopírovat, duplikovat, jak využívat slučování, oříznutí a průnik objektů, s užitím kontejneru, což umožní vytvářet zajímavé a poutavé efekty v rámci vektorové grafiky. Seznámíte se se slučováním a seskupováním. Jsou to důležité postupy při tvorbě složitější grafiky. Naučíte se zarovnávat a rozmisťovat různé objekty. To lze provádět například v rámci stránky nebo v rámci výběru. Naučíte se přichytávání k vodicím linkám, mřížce a objektům. Znalosti můžete využít při kreslení v případech, kdy záleží například na přesnosti umístění. Seznámíte se s aplikováním průhlednosti objektů a s dalšími vektorovými efekty. Seznámíte se s aplikováním perspektivy a s vysunutím objektů - s hloubkou objektů. Naučíte se využívat přechody mezi vektorovými objekty. Seznámíte se s různými způsoby aplikace textu ve vektorové grafice. Dozvíte se více o použití odstavcového textu v grafice. Ten je možné "nalévat" i do různých vektorových objektů. V případě potřeby je možno objekty vzájemně propojovat. Text ve vektorovém objektu je jakousi alternativou k odstavcovému textu. Jeho užití má převážně výtvarný charakter. Seznámíte se problematikou hromadného tisku souborů. Seznámíte se s vybranými klávesovými zkratkami.
Časová náročnost: | Hodiny: 7 | Minuty: 50 |
Kritéria pro hodnocení: | Max. bodů: 23 | Min. dovoleno bodů: 10 |