Zvládnutí základních služeb internetu
Elektronická pošta
 Tisk

Elektronická pošta

Jsem si jistý, že tento pojem není nikomu z vás cizí a dále předpokládám, že většina z vás elektronickou poštu používá, když ne denně, tak alespoň pravidelně. Tento článek tedy nemá za úkol objasnit základní principy práce s elektronickou poštou, nýbrž poukázat především na metody práce, které vám mohou elektronickou komunikaci usnadnit.


Pokud jste přeci jen nováček v oblasti elektronické komunikace, potom bych doporučil navštívit stránku http://daidalos.ff.cuni.cz/prilohy/pc/elm_archiv.php , kde se můžete snadno a rychle naučit základy práce s elektronickou poštou.


Založení vlastní emailové schránky

Pokud ještě nemáte založenu vlastní schránku a nevíte, jak na to, následujte tento postup.


Navštivte nějaký server, kde si ji můžete zdarma zřídit (např. www.seznam.cz , www.atlas.cz, www.centrum.cz ),


Založení schránky na serveru www.seznam.cz si můžete v případě potřeby prohlédnout na animaci .


Práce s emailovou schránkou


Webové rozhraní

Předpokládám, že tyto informace budou pro většinu z vás jistě zbytečné a proto to nebudu příliš rozebírat. Základem je Přijatá pošta a Odeslaná pošta, tyto záložky najdete po přihlášení v nabídce. Sem se ukládají zprávy vámi poslané a vámi přijaté. Posledním podstatným odkazem v menu je Nová zpáva. Po klepnutí se otevře formulář pro psaní zprávy. Ovládání je naprosto snadné a intuitivní, takže není třeba dodávat více.


Nezapomeňte, že všechny emailové adresy jsou ve tvaru něco@domény.přípona, tedy například mojeadresa@seznam.cz. Všechny ostatní adresy v jiném, než zmíněném tvaru nejsou emailovými adresami a je zbytečné na ně posílat emaily, jelikož nebudou doručeny.


Ukázka webového rozhraní služby www.seznam.cz je na obrázku .


Poštovní (emailový) klient

Zde už možná nebudou mít všichni z vás jasno. Pokud tomu tak je, tak vězte, že o hodně přicházíte, hlavně pokud často pracujete s emaily.


O co jde?

Jde o nějaký softwarový klient (program) pro správu vašich mailů. Nejznámějším, ne však nejlepším je Microsoft Outlook, který jste jistě už alespoň zahlédli. Jeho verze Express je zdarma k dispozici u každé instalace MS Windows. Alternativním, mnohem kvalitnějším a navíc bezplatným klientem je program Thunderbird www.czilla.cz/produkty/thunderbird/


Proč emailový klient?

Teď se možná ptáte, proč instalovat nějaký program navíc, když můžete s emaily pracovat rovnou ve svém prohlížeči. Dobrá otázka. Tak já vám to tedy řeknu. Ale výhod je tolik, že je všechny jmenovat rozhodně nebudu a vyjmenuji jen ty nejpodstatnější.



Konfigurace

Tak co, přesvědčily vás tyto argumenty? Jestli ano, tak teď vám již zbývá jediné a to nakonfigurovat si klient na váš email, aby mohl potom již pracovat za vás. Jelikož většina z vás zvolí zřejmě Outlook, animace pro nastavení klienta bude volena právě z tohoto prostředí, viz. . Pro přehlednost animaci ještě doplním popisem jednotlivých kroků:


  1. Nástroje -> Účty.
  2. Přidat -> Pošta.
  3. Zadat zobrazované jméno (jakékoliv).
  4. Zadat vaší emailovou adresu.
  5. Zadat adresu serveru příchozí a odchozí pošty (na seznam.cz je to pop3.seznam.cz a smtp.seznam.cz. U jiných serverů získáte informace po přihlášení do emailu v sekci nastavení nebo informace o účtu).
  6. Zadat název účtu (název, kterým se přihlašujete do své schránky).
  7. Zadat heslo (vaše heslo pro přístup do schránky).


Nyní je váš poštovní klient nakonfigurován a připraven k práci.


Rada na závěr

Někteří poštovní klienti jsou standardně nastaveni, aby po stažení pošty ze serveru poštu ze serveru smazaly. Pokud tedy nechcete přijít o data na serveru, před prvním přijetím pošty zkontrolujte v nastavení příslušného klienta, zda není tato volba nastavena a případně ji zrušte. Outlook Express je standardně nastaven tak, aby zprávy ze serveru po stažení smazal. Nechcete-li se tedy vystavit nepříjemnému překvapení, před prvním příjmem pošty tuto hodnotu přenastavte.


Postup přenastavení:

  1. Nástroje -> Účty -> Pošta.
  2. Vyberte účet, který chcete spravovat.
  3. Vlastnosti -> Upřesnit.
  4. Zaškrtněte Zachovat na serveru kopii zprávy.
  5. Volbu potvrďte.


Postup je znázorněn na animaci .