Informační společnost a vzdělávání
Mediovaná komunikace
 Tisk

Mediovaná komunikace


V následujícím studijním článku se zmíníme o mediované komunikaci. Že nevíte, o co jde? Je to prosté, za mediovanou komunikaci považujeme prakticky kontakt s jakýmkoliv médiem. A co že jsou to ta média? V našem kontextu budeme rozumět médiem cokoliv, co je schopno přenášet nějaké informace. Takže už víte? Jistě, jsou všude kolem nás. Kdo by neznal např. televizi, PC, internet, video, telefon, tisk, nebo rádio. A to jsou právě ta média, o nichž je řeč a jejich užívání označujeme za mediovanou komunikaci.


Pokud Vám nestačí tato laická definice, pak vězte, že:

Za „mediovanou komunikaci“ se považuje komunikace časově nebo prostorově separovaných komunikátorů a komunikantů, komunikujících prostřednictvím jakéhokoliv technického systému - média.


Jako budoucí učitele by vás měly zajímat hlavně tyto otázky:



V dnešní době je slovo internet propíráno ze všech stran. Na jedné straně má opodstatněně svoje zastánce a na druhé straně méně technicky zdatné učitele, kteří se ještě pořád bojí toto medium zařadit do své výuky. A ono to tak ani úplně nemusí být potřeba, jelikož s vhodně zvolenými alternativními médii může učitel dosáhnout také velice dobrých výsledků.


Obecně lze tedy za „Mediovanou komunikaci“ považovat využití následujících prostředků, např.


Schéma znázorňující celkovou kvalitu mediálního prožitku si můžete prohlédnout na obrázku

Virtuální realita

Virtuální realita, jako jedna z forem mediované komunikace, je z hlediska kvality mediálního sdělení tím nejefektivnějším způsobem výuky, ale zároveň tím nejrizikovějším, co se týče „negativních účinků“.


Počítačový systém tak v podstatě dovoluje vytváření vlastních „virtuálních kultur“, které se rozvíjí jak v nejrůznějších virtuálních společenstvích řešících zpravidla problémy na určitá společná témata, tak i formou tzv. „virtuálních tříd“ vytvářených se vzdělávacím záměrem. Velkou výhodou těchto „školních společenství“ je možnost komunikace i spolupráce s experty, politiky a další neučitelskou veřejností. Z hlediska rozvoje žákova vnímání jiných národů a kultur jsou v praxi velmi významné WWW stránky vytvořené pouze pro lokální (národní) účely prezentující komunikační zvláštnosti a specifické rysy dané kultury.