V praxi by se mohlo zdát, že zejména nejmodernější systémy, jako je internet či virtuální realita, povedou velmi účelně a s velkou intenzitou výukových interakcí studenta k výukovým cílům a osvojení lidských hodnot, ale je třeba si uvědomit, že taková úvaha může být velmi povrchní, jelikož oproti skutečné komunikaci „tváří v tvář", má mediovaná komunikace řadu pedagogických nevýhod, které nelze ve vyučovacím procesu podceňovat. Na druhé straně má mediovaná komunikace řadu pedagogických výhod.
Největším problémem mediované komunikace a masových médií, včetně internetu, je jak zahlcení neznámým obsahem, tak i možnost téměř neomezeného přístupu k problematickým, často velmi neetickým sdělením, které neprospívají přirozenému vývoji žáka popř. jej nabádají i k protispolečenským aktivitám. O vymezení takovýchto komunikátů a jejich zákazu ve vztahu k dětským jedincům se často velmi diskutuje. |
Pravdou však je, že při řešení tohoto problému musí sehrát aktivní roli zejména sociální prostředí žáka (rodič, učitel, vychovatel) a existence a široké nabídky specializovaných vzdělávacích médií, například vzdělávacích kanálů.
Pokud máte obavy z nevhodných sdělení na internetu a z tohoto důvodu se chcete vyhnout jeho nasazení, tak věřte, že je to špatný nápad. Pokroku se totiž nevyhnete. Pokud budete internetové zdroje používat správně, nehrozí větší nebezpečí. Pokud máte i přesto obavy, tak si přečtěte postřeh
Možná očekáváte, že na tomto místě dostanete sadu instrukcí, jak problém nejefektivněji vyřešit a vězte, že čekáte marně. Kdyby vše bylo tak snadné, vzdělání budoucích učitelů by netrvalo 4, resp. 5 let, ale jen jeden semestr, v kterém by se studenti naučili nazpamět nějakou knihu s doporučenými postupy.
Přesto existují určité postoje a metody, které mohou vést ke zdárnému cíli. Jaké to jsou? Když budete chvilku přemýšlet, možná na ně prijdete sami. Jde především o to:
Pokud vám zde opět něco chybí, pak vězte, že je to opravdu možné. Jde totiž o to, ža právě vy, jako budoucí učitelé, si musíte udělat vlastní názor na problematiku a formovat vlastní hodnoty a postoje. Takže pokud s některými body nesouhlasíte, máte na to právo. Pokud vám zde některé body chybí, máte právo si je doplnit a řídit se jimi. Nakonec budete mít v rukou vývoj mnoha svých žáků, tak se pomalu připravte, že bude témeř výhradně na vás, jak k tomu přistoupíte :-) |