Okruhy k závěrečné zkoušce bakalářského studia
-
Zpracování dat
Data, číselné soustavy, pojmy, formulace, principy. Tabulkový procesor - kalkulačka, listy, buňky, adresace, seznamy, automatické doplňování, podmíněné formátování, vzorce, funkce. Grafy, typy grafů, volba typu grafu, nástroje grafu. Kontingenční tabulky. Práce se vzorci, použití. Práce s databázemi - úvod, pojem databáze, ODBC, SŘBD, relace, objekty, tabulky, klíče. Dotazy výběrové, parametrické, křížové, akční, SQL. Operátory porovnávací, aritmetické, logické, výpočty. Formuláře, ovládací prvky. Sestavy, prezentace dat. Práce s vnějšími databázemi. Úvod do XML technologie, implementace v MS Office. Visual Basic, Makra. Zabezpečení v MS Office.
-
Úvod do informatiky pro vzdělávání
Číselné soustavy. Zobrazení čísel v počítači. Úvod do teorie informace. Definice kódování. Číselné kódy. Nerovnoměrné kódy. Bezpečnostní kódy. Znakové sady. Kryptografie. Komprese dat. Booleova algebra, Karnaughova mapa. Grafické znázornění algoritmů.
-
Systémové programování 1 pro vzdělávání
Co je JAVA. JRE, JDK, JAVA SE, JAVA EE, JAVA ME. Instalace a nastavení pracovního prostředí. Základy jazyka Java, objektově orientované programování, objekt, třída, členy třídy statické nestatické, konstruktor, závislosti, dědičnost, super, this, interface, polymorfismus, balíky. Implementace OOP v Javě. Práce v příkazové řádce, vývojové prostředí BlueJ. Java - datové typy, identifikátory, proměnné, výrazy, příkazy, řetězce, pole, I/O operace. Java – GUI, AWT, Swing, kreslení, práce s okny, myší, klávesnicí, applety. Java - kódování, unicode, UTF-8. Java – síťová komunikace, socket, url.
-
Počítačové sítě a distribuované systémy
Základní principy a rozdělení. Architektury a topologie. Základní technologie, Ethernet, ATM, FDDI, Frame Relay. Komunikační protokoly, TCP/IP, SPX/IPX, AppleTalk, práce PC v počítačové síti, referenční modely ISO/OSI, TCP. Adresování, IPv4, IPv6, třídy adres, CIDR, subnetování, VLSM. Routování, metody, algoritmy, protokoly, problémy, řešení, router. Protokoly BOOTP/DHCP, PXE, telnet, TFTP, FTP, SMTP, ARP, ProxyARP, RARP, DNS. Systémy adresářových služeb, eDirectory, Active Directory, ACL práva v systému adresářových služeb, ACL práva v souborovém systému. Síťové operační systémy, spolehlivost, autentizační metody a protokoly.
-
Analogové prvky a systémy
Vybrané lineární a nelineární analogové elektronické prvky, jejich charakteristické parametry, charakteristické rovnice a užití v počítačových strukturách. Operační zesilovače a zapojení s nimi.
-
Číslicové prvky a systémy
Vybrané číslicové prvky a jejich uplatnění v logických systémech. Logické členy. Integrované obvody. Klopné obvody. Čítače a registry. Dekodéry. Multiplexery a demultiplexery. Další kombinační a sekvenční logické obvody. Polovodičové paměti. Převodníky D/A. Převodníky A/D.
-
Technika počítačů 1
Základní pojmy z počítačové techniky. Obecné principy činnosti jednotlivých struktur počítačového systému, jako je např. paměť, adresovací systém, přenosy dat, přerušení, přímý přístup do paměti. Prvky architektur RISC a CISC. Víceprocesorové systémy. Zřetězené systémy, vektorové procesory, paralelní systémy, procesorová pole, transputer, propojovací systémy, sběrnice.
-
Technika počítačů 2
Architektura moderního univerzálního procesoru. Prováděcí jednotky. Adresovací jednotky. Instrukční jednotky. Datové konflikty a jejich eliminace. Skokové konflikty, obvody predikce skoků. Přerušovací systém procesoru. Spekulativní provádění instrukcí.
-
Periferní zařízení
Principy připojitelných zařízení, jejich vlastnosti, použití. Polohovací zařízení (např. klávesnice, myši, trackball, touchpad, tablet,…). Zobrazovače (např. LED a LCD panely, plazmové displeje,...). Optické mechaniky (např. CD-R, CD-RW, CD-ROM, DVD, Blu-Ray Disc,…). Pevné disky. Skenery. Tiskárny. Plottery. Zvukové karty. Způsoby připojování zařízení.
-
Výpočetní technika ve společnosti
Počítačové infiltrace. Počítačová bezpečnost. Licence. Zákony. Počítače a tělesné a duševní zdraví.
-
Teorie počítačů
Základní pojmy. Distribuované systémy. Základní pojmy z počítačové grafiky. Grafika, video, animace, text, zvuk: zpracování na počítači, vybrané formáty souborů, kodeky. Autorské systémy. Problematika multimédií a hypermédií.
-
Konečné automaty a formální jazyky
Definice jednotlivých typů konečných automatů (KA). Rozdělení KA. Reprezentace KA. Činnost automatů. Deterministické a nedeterministické automaty. Automaty bez výstupu a s výstupem. Ekvivalence automatů. Konfigurace a přechodová funkce automatu. Princip zásobníkového automatu. Formální jazyky a gramatiky, jejich definice a klasifikace. Regulární výrazy, regulární gramatiky a regulární jazyky.
-
Zpracování textových a grafických informací
Základy typografie. Pořizování digitálních fotografií a jejich zpracování. Přístupy k tvorbě WWW stránek. Základy HTML, CSS a skriptovacích jazyků. Redakční systémy – vývoj, instalace, základní nástroje, úprava šablon.
-
Úvod do zpracování textových informací
Základní pojmy z typografie. Vytváření dokumentů ve Wordu. Formátování dokumentu, základní náležitosti dokumentů, tisk dokumentu. Formátování textu, autoformát, šablony, autotext, automatické opravy. Tabulky, pole, formuláře, grafy, obrázky. Práce s osnovou, obsah, rejstřík, poznámky pod čarou, záložky, odkazy a křížové odkazy, anotace, revize. Makra, základy VBA. Vazby na další programové vybavení.
-
Programování 1
Základní pojmy (program, výpočetní proces, příkaz, akce, procesor, programovací jazyk, algoritmus, virtuální počítač). Syntaxe a sémantika programovacího jazyka. Datové struktury (proměnná, typy integer, real, boolean, char, interval, výčtový, pole množina, záznam, soubor). Základní příkazy (přiřazovací, podmíněný, cyklus, procedury, funkce, …). Podprogramy, vedlejší efekt, funkcionální a procedurální parametry, rekurzivní podprogramy.
-
Programování 2
Základní pojmy v programování: událost, třída, atribut, metoda, dědičnost, polymorfismus, zapouzdření, komponenta, knihovna, vlákno. Programovací jazyk Object Pascal: syntaxe a sémantika tohoto jazyka, práce se soubory, práce s ukazateli, vznik a ošetření událostí, dynamické datové struktury, dynamické datové typy a proměnné, vizuální návrh a grafické rozhraní aplikací, základní třídy VCL. Algoritmizace: vyhledávání, řazení, návrh třídy, příklady jednoduchých programů.
-
Programování v aplikacích
HTML (základní značky jazyka HTML, nastavení vlastností stránky, formátování textu, vkládání hypertextových odkazů, seznamy, vkládání obrázků, tabulky, rámce, formuláře, úvod do práce s multimédii). JavaScript (základní elementy, základní operátory, řízení běhu programu, funkce, vestavěné objekty, objekty prohlížeče, uživatelské objekty, obsluha událostí). VBScript (příkazy, datové typy, proměnné, konstanty, operátory, podmíněné příkazy, cykly, funkce pro manipulaci s řetězci, procedury, vkládání prvků ActiveX). Kaskádové styly (definice stylu, připojení stylů k dokumentu).