Okruhy ke státní závěrečné zkoušce v magisterském navazujícím studiu oboru Informatika Učitelství pro střední školy

  1. Programování 3

    Základní vlastnosti OOP (dědičnost, polymorfismus, zapouzdření). Návrh a realizace tříd, jejich vzájemná kompatibilita a provázání. Paralelní programování a jeho specifika. Práce s XML v jazyce Object Pascal. Tvorba objektově orientovaných aplikací v jazyce Object Pascal. Výuka programování na SŠ.

  2. Počítačem podporovaná výuka 1 a 2

    Historický vývoj užití počítačových systémů ve vzdělávání a současný stav v dané oblasti. Internet ve vzdělávání. Tvorba materiálů pro počítačovou podporu výuky. Projekt výuky s výukovým programem a jeho hodnocení. Otevřené technologie ve vzdělávání. Počítačová gramotnost.

  3. Didaktika informatiky 1

    Zařazení a cíle oborové didaktiky informatiky. Příprava na hodinu. Specifické formy a metody výuky VT. Hodnocení činnosti studenta. Reflexe hodiny a analýza výsledků. Literatura k výuce a její rozbor. Elektronická podpora výuky pro učitele informatiky. Dokumenty související se školskou reformou. Postavení informatiky v procesu středoškolského vzdělávání.

  4. Systémy a systémové programování

    Architektura OS – OS MS Windows, Unix, struktura systému, systém souborů, systém procesů, služby OS, shelly, příkazy shellu. Jádro – subsystém souborů, subsystém procesů, uživatelský režim, režim jádra. Subsystém procesů – stavy a přechody procesu, vytvoření procesu, ošetření, adresový prostor procesu, proces rodič – potomek, signály, ukončení procesu signálem, exitem, vyvolání jiných procesů, reálné a efektivní UID, propůjčení identifikace. Plánování procesů, časování procesů, mapování paměti. Strategie správy OP – vyměňování procesů, stránkování na žádost, page stealer, reentrantnost. Subsystém souborů – volání jádra pro subsystém souborů, roury. Instalace a konfigurace OS Linux, skripty v OS Linux.

  5. Řízení a simulace 1

    Základy teorie spojitých lineárních dynamických systémů (systém a jeho definice, klasifikace systémů, popis systémů, simulace a modelování spojitých lineárních dynamických systémů). Základy teorie řízení spojitých lineárních dynamických systémů (základní pojmy, algebra blokových schémat, dynamické vlastnosti lineárních dynamických systémů, stabilita lineárních dynamických systémů, syntéza optimálních systémů automatického řízení, ekvivalentní realizace přenosové funkce). Základy teorie řízení diskrétních lineárních dynamických systémů (diskrétní lineární dynamický systém, popis diskrétních systémů, stabilita diskrétních obvodů). Didaktické zásady výuky předmětů z oblasti řízení a simulace systémů.

  6. Didaktika informatiky 2

    Didaktika a metodika vyučování jednotlivých tematických celků na SŠ. Typy, rozbor, řešení úloh a jejich klasifikace. Místo informatiky v mezipředmětových vazbách a průřezových tématech. Projekty – zásady tvorby, realizace a hodnocení. Tvorba ŠVP jako dokumentu navazujícího na RVP z pohledu učitele informatiky. Autoevaluace.

  7. Numerické metody

    Metody řešení nelineárních rovnic. Aproximace funkcí. Numerický výpočet určitého integrálu. Řešení soustavy lineárních algebraických rovnic. Metody využívané při kompresi a šifrování.

  8. Současné směry vývoje výpočetní techniky

    Současné směry vývoje výpočetní techniky v oblasti technického vybavení. Současné směry vývoje výpočetní techniky v oblasti programového vybavení.

  9. Systémové programování 2

    Operační systémy MS Windows a jejich běh: soubory a souborové systémy, adresářová struktura, systémové složky, přístupová práva, atributy, registry a ini soubory, události a systém zpráv, proces a jeho analýza, vlákna, handle, struktura PE, zdroje, DLL a OLE, WinAPI, síťová komunikace. Programování systémových aplikací v jazyce Object Pascal.


Ver. 23.10.2013