26. Jak pracují počítače s perem
Myš urazila jen část cesty při nahrazování klávesnice, která je pro mnoho lidí v mnoha situacích prvotní překážkou při používání počítače. Překážku se nyní pokusí překonat osobní počítače pracující s perem, které držíte v ruce. Aby se dosáhlo jednoduchosti, musí počítače s perem splňovat dvě funkce: musí rozpoznávat pohyby pera a tyto pohyby převádět na znaky nebo smysluplné funkce. Operační systémy pro počítače s perem rozpoznávají určité tahy pera, které znamenají určité akce, jako je nakreslení kružnice nebo zrušení slova. Umí také rozpoznávat zapsané znaky a mohou si nacvičit rozpoznávání znaků, které jsou zapisovány vaším vlastním typickým rukopisem.
Počítače s perem jsou v dnešní době ještě v plenkách a procesory, které se ve většině z nich používají, nejsou dostatečně silné na to, aby rychle a jednoduše chápaly psané písmo a převáděly ho do textové podoby. Z toho důvodu se první aplikace, objevující se na počítačích s perem, propůjčují čistě jen k vyplňování formulářů, které lze vyplnit zatrháváním a výběry z menu; například jízdenky a objednávkové formuláře. I když se výkonnost procesoru a software zlepší na takovou úroveň, kdy skutečnost nabízená počítači s perem bude tak dobrá, jak slibují, bude technologie z velké části stejná, jak si ji popíšeme. Podíváme se na dvě metody zjišťování pohybu pera a obecný způsob, kterým počítače s perem tyto pohyby převádějí na text nebo akce.
Počítače s perem | |
![]() |
Obrazovky s drátěnou mřížkou. Jeden typ počítače s perem používá obrazovku s tekutými krystaly, ve které je vložena drátěná mřížka. Velikost proudu protékajícího drátky se změní, když nad nimi prochází elektromagnetické pole vytvářené perem. |
![]() |
Obrazovky s kovovým povlakem. Jiný typ počítačů s perem používá obrazovku s tekutými krystaly potaženou tenkou průhlednou kovovou vrstvičkou. Elektrický proud protéká kovovou vrstvičkou směrem z horní části obrazovky do jedné z jejích stran. Když se pero dotkne obrazovky, způsobí elektromagnetické pole poruchu toku elektrického proudu. |
![]() |
Oba typy obrazovek. Pokud se pero dotkne jednoho nebo druhého typu obrazovky, elektrický proud v peru generuje svoje vlastní elektromagnetické pole, které změní velikost proudu procházejícího drátky nebo kovovým povlakem. Čím dál je pero od stran obrazovky generujících proud, tím větší změna nastane. Z velikosti změny počítač odvodí vodorovnou a svislou souřadnici pera na obrazovce a směr jeho pohybu. |
Rozpoznávání znaků a pohybu pera | |
1. | Po přečtení polohy pera vyšle počítač signál na obrazovku, aby zapnula (nebo vypnula, podle barvy pozadí) bod, který se nachází v pozici pera. Tomuto procesu se říká pouštění inkoustu. Při pohybu pera počítač neustále vypočítává jeho polohu a barví body, kterými pero prochází. Počítač rozlišuje mezi body nakreslenými perem (vstupní plocha) a body nakreslenými programem (výstupní plocha). Poznamenejme, že obrazovka neobsahuje dvě fyzicky oddělené úrovně bodů na displeji; rozdíl mezi vstupní a výstupní plochou je logický. Pro vstupní a výstupní plochu se používají tytéž body; operační systém však sleduje, pro kterou ze dvou logických ploch byl ten který bod použit. |
2. | Na konci tahu pera předá operační systém popis celé dráhy aplikaci, která srovnává vzor nakreslený perem s ostatními známými vzory, Software počítá s nepřesnou kresbou, takže vzor nakreslený perem může být v určitých mezích odlišný od originálu, se kterým je srovnáván. |
3. | Zjistí-li aplikace, že kresba vytvořená perem se shoduje s jedním z uložených vzorů, zkoumá dále kontext, ve kterém se kresba objevila, Například znak X nakreslený do volného prostoru v kontextu vstupujícího slova je pokládán za písmeno. Když se však X objeví umístěné přes existující slovo, aplikace chápe tuto kresbu jako pokyn ke zrušení daného slova. V kontextu check-boxu aplikace převede X na význam "check-box je vyplněn". |
4. | Aplikace vymaže provedenou kresbu ve vstupní ploše a do výstupní plochy zapíše ty znaky, které odpovídají její softwarové interpretaci. |